Работата от дома е изключително предизвикателна за много хора. Малко са онези, които се адаптират бързо. Да не говорим, че липсата на социална комуникация с хора – „Здравей“, усмивка в коридора или клюки в кухнята са нещо, на което много хора се наслаждават.
У дома, от друга страна, имаме телевизор и любимите сериали. „Дали пък да не си пусна новия епизод в обедната поичвка? Хм… Днес има маратон. Нищо де, аз ще изгледам само един епизод“ или пък – „Да взема да сготвя сега, че после да не се занимавам.“ и други подобни идеи, които ни се въртят в главата докато сме си у дома.
Експертите дават различни трикове, които да използваме, за да работим пълноценно вкъщи.
Намалете външните елементи
По възможност намерете място в къщата, където ще бъдете разсейвани най-малко. Дистанцирайте се както физически, така и психически от останалите у дома, за да може да се съсредоточите върху работата си. Направете график в семейството като отбележите, че в този период например може да си говорите с тях или да си поиграете с децата. Трудно е, но се свиква.
Ако имате малки деца обаче и работите от вкъщи, трябва да поговорите с вашите началници и да обясните ситуацията. Изберете онези моменти от деня, когато децата спят, за да провеждате важните разговори.
Поставете си цели
Това, че не работите от офиса не означава, че нямате задачи и дневни цели. Напишете си ги сутринта докато си пиете кафето. Съставете един To-do лист за деня и отбелязвайте вече свършеното. По този начин осъществявате контрол върху действията си и сте организирали работния си процес.
Определете си работно време
Това е може би най-голямото предизвикателство за работещите от вкъщи- да разграничат началото и края на работния ден от останалото време. Направете си график и го спазвайте. Включвайте компютъра в осем и го спирайте в пет. Ако работите от момента, в който станете до лягането вечер, в един момент ще прегреете. Това е особено вярно за онези, които живеят сами. Ако нямат ангажименти за вечерта могат да се застоят пред екрана на компютъра по-дълго от необходимото.
Не забравяйте социалните контакти
Може и да работите от вкъщи, но комуникацията с други човешки същества е изключително важна. Разберете се с приятел да обядвате навън. Или пък си организирайте Скайп среща за следобедното кафе. Направете план за уикенда. Говорете с колегите си по телефона.
Всички тези неща са вашата поддържаща система. Малко са хората, които могат да издържат дълго време на социална изолация, без да имат проблеми. Всеки има нужда от помощ и общуване както в личен, така и в професионален план. Ако работите от вкъщи поради каквато и да било причина, най-добре е да си създадете подходяща, „работна“ обстановка, да насрочите ежедневни или ежеседмични срещи със своите колеги и мениджъри, да споделяте какво ви пречи и какво ви помага при тази т.нар. дистанционна работа.